Powiększa się skala kobiet aktywnych zawodowo i towarzysko. Chcą być atrakcyjne i zadbane. Ich dzień pracy wydłuża się, są zajęte opieką nad dziećmi, prowadzą własne biznesy. Nie mają czasu na zabiegi w salonie. Szukają sposobów na wykrojenie wolnego czasu popołudniami, wieczorami lub w dni wolne od pracy. Zyskując na czasie zamawiając do domu mobilną kosmetyczkę. Ten rodzaj zawodu cieszy się dużym powodzeniem.
Podjęłaś decyzje o samozatrudnieniu. Od momentu zarejestrowania działalności sama decydujesz o swoich godzinach pracy, formie czy wachlarzu usług, które będziesz świadczyć.
Na początku tej drogi należy wybrać formę prowadzenia działalności, do wyboru masz: działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub handlową, spółdzielnię pracy, fundację. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zdobyciu wiedzy na ten temat napisz do nas maila.
Działalność gospodarcza jest najprostszą formą zatrudnienia, nie wymaga kapitału, rejestrowana jest w CEIDG a przedsiębiorca ma wyłączne prawo do reprezentowania swojej działalności. Polecamy taką formę na początek biznesowej ścieżki. Jeśli nie znasz podstaw księgowości koniecznie znajdź samodzielną księgową lub biuro rachunkowe.
Jeśli nie masz nikogo profesjonalnego to możemy Ci polecić kogoś zaufanego. Rejestrując się w UM będziecie zobowiązani do wyboru PKD, w zależności od tego, jakie usługi będą świadczone w Twoim zakładzie pracy powinieneś oznaczyć odpowiednie pkd:
96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne.
96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
96.09.Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Jeśli planujesz sprzedawać kosmetyki lub szkolić, pamiętaj by dodać PKD związane z innym usługami.
Czy masz uprawnienia do wykonywania zawodu?
Poniżej lista kwalifikacji (symbol cyfrowy zawodu: 514105):
• Kurs zawodowy wyodrębniony z ustawy o kształceniu ustawicznym, upoważnia Ciebie do wykonywania zabiegów/czynności z zakresu programu ukończonego kursu zawodowego.
• Kwalifikacyjny kurs zawodowy (ustawa o kształceniu ustawicznym) wyodrębniony z technika usług fryzjerskich. To forma kształcenia osób dorosłych i upoważnia do wykonywania zabiegów/czynności z zakresu programu ukończonego kwalifikacyjnego kursu zawodowego, a także do podejścia do egzaminu państwowego nadającego tytuł technika (trzeba spełnić odpowiednie kryteria).
• Szkoła zawodowa daje możliwość uzyskania tytułu czeladnika. Jej program jest obszerny i obejmuje pełne zagadnienia związane z pielęgnacją, koloryzacją i strzyżeniem włosów.
• Technik usług kosmetycznych/ fryzjerskich, skierowany dla absolwentów szkół średnich.
• Studia wyższe kosmetologiczne. Skierowane dla osób z wykształceniem średnim i maturą.
• Studia podyplomowe (wiele specjalizacji kosmetycznych i paramedycznych). Skierowane dla osób z wykształceniem wyższym minimum I stopnia.
FORMA PRACY
Czy wybierasz pracę stacjonarną czy mobilną? Każda z nich ma swoje dobre i złe strony. Warto rozpisać sobie tabelkę z plusami i minusami każdej działalności oraz wybrać tę która aktualnie jest najbliższa Twoim możliwościom.
Praca mobilna: plusem jest elastyczność godzin pracy, niski koszt prowadzenia działalności, minusem pracy mobilnej jest stres i wysiłek fizyczny włożony w transport kuferka (przyborów do wykonania usługi) i samej obsługi u klienta w domu.
Praca stacjonarna: plusem jest wygoda w korzystaniu z własnej infrastruktury lokalu i jego zaplecza, zdecydowanie większa ergonomia pracy. Minusem jest sztywna rama godzin pracy, koszt utrzymania lokalu, odpadów, energii itp. oraz zdecydowanie wyższa jakość higieny i profilaktyki przeciwzakażeniowej.
UBEZPIECZENIE
Świadcząc usługi pamiętaj, że wypadki oraz nieszczęśliwe sytuacje mogą dotyczyć trzech stron, mianowicie Ciebie, Twoich pracowników i samego klienta (a także rodzin). Zanim podpiszesz umowę z ubezpieczalnią, sprawdź czy ma odpowiednio wysoki kapitał i jest wypłacalna. Ponadto umowa OC powinna zawierać klauzulę na czas trwania zabiegu oraz po wykonaniu usługi. To bardzo ważne! Większość problemów pojawia się kilka dni lub tygodni po wizycie. Bez wglądu po czyjej stronie jest wina, powinieneś otrzymać wsparcie ubezpieczalni.
MARKETING I WYGLĄD SALONU
Firma bez niego nie istnieje. Najważniejszą wizytówką salonu kosmetycznego jesteś Ty i ewentualnie osoby współpracujące. Ich wygląd i zachowanie ma duży wpływ na decyzje klienta. Około 80% z nas kupuje wzrokiem, zatem wygląd pracownika jak i budynku, stan ulicy, parking, wystrój wnętrza salonu tworzy spójną wizytówkę. Jaki to wizerunek? Zasięgnij porady architekta wnętrz, śledź trendy w swojej branży, zaskocz swojego potencjalnego klienta elegancją i formą. Często bywa tak, że Twoja wizja przestrzeni nie jest na czasie i może nie przypaść innym do gustu. Zarówno Ty jak i klient musicie czuć się przyjemnie w takim otoczeniu. I taki właśnie salon stwórz. Budując fundament profesjonalnego biznesu zawsze posiłkuj się ludźmi, którzy są fachowcami w danej branży.
Kiedy salon jest gotowy trzeba te wiadomość ogłosić światu, a przynajmniej najbliższemu otoczeniu. Najczęściej czasu spędzamy w internecie i do tego miejsca należy przekierować większość działań. Aby dotrzeć do klienta docelowego trzeba dobrze się przygotować. Dziś jakoś przekazu w formie: treści, zdjęć, grafik czy filmików świadczy o poziomie Twoich usług. W naszej grupie posiadamy dział doradczy, który pomoże Ci ogarnać temat wszelkich kanałów marketingu internetowego. Poproś specjalistę o pomoc. Warto posiadać dobrze przygotowaną stronę www albo serwis rezerwacji on line, spójność wizualną całego salonu, która będzie się kojarzyć klientom tylko z Tobą.
HIGIENA I ODBIÓR SANEPIDU
Kolejne ważne zagadnienie bez którego nie może funkcjonować żaden zakład pracy. Bezpośredni nadzór sanitarny nad salonami fryzjerskimi sprawuje Powiatowy Inspektor Sanitarny. Kontrola może być zaplanowana, w takim przypadku otrzymasz powiadomienie listem poleconym (kontrola odbędzie się między 7-30 dniem po odebraniu powiadomienia) lub niespodziewana związana z donosem lub innym istniejącym zagrożeniem zdrowia lub życia.
Jak przygotować salon kosmetyczny do odbioru lub kontroli sanepidu?
Mamy ściągi w postaci ustaw (o zapobieganiu zakażenionim i chorobom zakaźnym, tytoń, odpady, budowlane, o swobodzie gospodarczej i inne), rozporządzenia (projekt rozporządzenia MZ w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej) oraz wymagania indywidualne danego sanepidu. To właśnie akty prawne powodują, iż dane działanie jest wymagane i podlega ewentualnym upomnieniom, mandatom a także zakazem działalności.
Na pewno powinieneś posiadać: plan higieny zakładu pracy, procedury sanitarno-higieniczne, zasady higieny na stanowisku pracy, orzeczenie do celów-sanitarno-epidemiologicznych, karty charakterystyki i wiele innych. Jeśli nie masz czasu na przeszukiwanie aktów prawnych skorzystaj z naszej ściągi check lista przed kontrolą sanepidu i czuj się bezpiecznie.
Przygotowałeś już Salon? Ale nadal czujesz niepokój? Nie martw się, poproś BHPowca o kontrolę higieniczną. Możesz także skorzystać z usługi naszych specjalistów.
Jeżeli planujesz sterylizować narzędzia pamiętaj o prawidłowym projekcie ciągu technologicznego, wdrożeniu procedur oraz udokumentowanej kontroli procesów
DEZYNFEKCJA I STERYLIZACJA
Czyścić i dezynfekować należy wszystkie powierzchnie, które miały kontakt z klientem i materiałem biologicznym a także akcesoria wykorzystywane do zabiegów. Należy stosować środki o pełnym spektrum biobójczym z podziałem na powierzchnie, którą dezynfekujemy. Inne są płyny do dezynfekcji skóry inne do powierzchni mebli i urządzeń a jeszcze inne do dezynfekcji narzędzi. Każdy salon fryzjerski winien posiadać wanienkę z roztworem do dezynfekcji (poznaj zasady prawidłowego przygotowania roztworu i opisu wanienki). Każdego dnia pracy zanim przyjmiesz pierwszego klienta przygotuj wanienkę z roztworem. Jeżeli planujesz poszerzyć usługi, w których wykorzystywane będą narzędzia wielorazowego użytku typu cążki, cęgi, brzytwy itp. należy poddać je procesowi sterylizacji, pamiętaj o prawidłowym projekcie ciągu technologicznego, wdrożeniu procedur oraz udokumentowanej kontroli procesów, natomiast operator sterylizacji winien posiadać odpowiednie kwalifikacje. Przystosowanie przestrzeni dekontaminacji jest kosztowne a na właścicielu ciągu wielka odpowiedzialność za jakość wysterylizowanych pakietów. Jeżeli własny autoklaw jest niemożliwy należy skorzystać z usług podmiotu zewnętrznego, który posiada wdrożone procedury (szpitale, obsługaspa.pl).
URZADZENIA I AKCESORIA
Wizytówką każdego Salonu są nowoczesne urządzenia, jednak warto sprawdzić czy cena za zakup aparatury i wyposażenia nie jest przypadkiem wygórowana. Przeszukaj internet, odwiedź kilka hurtowni, przypatrz się urządzeniom, sprawdź specyfikację. Każdy producent będzie promował własny sprzęt i to w jak najwyższej cenie. Czy wiesz, że część ceny to koszt reklamy? Popytaj kolegów z branży, która aparatura jest trwała, gdzie jest lepsza opieka posprzedażowa, czy sprzęt jest praktyczny i czy w ogóle na siebie zarobi?
FINANSOWANIE I DOTACJE
Swoją działalność a także kwalifikacje możesz opłacić dzięki dotacjom. Jak to działa?
Bezrobotny – musi być zarejestrowany w PUP, doradca zawodowy przedstawi możliwe formy wsparcia i aktywizacji.
– Możesz skorzystać z dotacji na start (piszesz biznes plan) otrzymujesz dotacje na kursy zawodowe i wyposażenie niezbędne do rozpoczęcia działalności.
– Możesz skorzystać z kursu zawodowego aby podwyższyć swoje kwalifikacje i szybciej znaleźć pracę.
Dotacje unijne – dotacje unijne na rozpoczęcie działalności są przystępnym sposobem na sfinansowanie startu firmy. Dofinansowanie unijne dla firm z różnych programów występuje w każdym województwie. Cechą odróżniającą są terminy naborów o dotację na start działalności gospodarczej. Dofinansowanie z lokalnych grup działania- dotyczy działalności startujących na trenie gminy wiejskiej lub małej gminy miejskiej.
OBSŁUGA KLIENTA
Obsługa klienta rozpoczyna się od pierwszego kontaktu (osobisty, mailowy, telefoniczny), aktualna sytuacja epidemiczna wymaga od przedsiębiorcy wyjątkowego przygotowania, wymagane są plakaty informacyjne na wejściu do salonu, płyny do dezynfekcji, zakrycie nosa i ust, utrzymanie dystansu, odpowiednie przygotowanie lub zamknięcie poczekalni, ankieta zdrowia. Obsługa klienta to nie tylko marketing i miła atmosfera to także formularze zgody na zabieg i karty zdrowia. Są one bardzo istotne, stanowią element prowadzenia obsługi ale także dowód dla urzędników. Karty zdrowia archiwizujemy 10 lat.
ROZWÓJ OSOBISTY
Nauka rozwija się w bardzo szybkim tempie. Każdego roku na rynek wypuszczane są coraz lepszej jakości urządzenia a badania naukowe pozwalają obserwować zmiany w organizmie ludzkim poddawanym nowym zabiegom. Dlatego należy podwyższać swoje kwalifikacje, specjalista to także swego rodzaju mentor. Jesteś wzorem, więc wyglądasz świetnie a twoja wiedza jest na wysokim poziomie. Internet pozwala klientom zdobywać wiedzę, więc uważaj, klient może sprawdzać! Gdzie podwyższać kwalifikacje? Grupy społeczne, kursy zawodowe, konferencje, pokazy i kongresy.
Nasza strona używa ciasteczek. Korzystając ze strony akceptujesz politykę plików cookies.